שגיאה 500 באתרי וורדפרס (Internal Server Error) הינה שגיאת שרת אחסון אתרים. שגיאה 500 יכולה להיות מתסכלת מאד מכיוון שהיא מתייחסת לטווח רחב של בעיות ולעיתים קיים קושי לתקן את השגיאה. קיימות מספר סיבות נפוצות לשגיאה 500 כגון קובץ htaccess פגום, חריגה ממגבלת זיכרון PHP, או הרשאות קבצים בלתי תקינות. סיבות פחות נפוצות לשגיאה 500 באתרי וורדפרס יכולות להיות בעיות עם יישומי פלאגין מסוים או בעיה עם שרת אחסון האתר. בכל מקרה, למרבה הצער, אין תיקון פשוט לשגיאה 500 ופתרון שגיאת השרת מחייבת זמן וסבלנות לבדיקת הגורם ותיקונו.
כיצד נוצרת שגיאה 500 באתרי וורדפרס?
כאשר נכנסים לאתר וורדפרס, הדפדפן שולח בקשה לשרת אחסון האתר אשר מעבד את הבקשה ושולח בחזרה לדפדפן את המשאבים הדרושים להצגת דפי האתר, יחד עם כותרת http. קוד הסטטוס מציין לדפדפן את סטטוס הבקשה: לדוגמה, קוד מצב 200 פירושו פעולה תקינה, אולם קוד מצב 500 אומר שמשהו השתבש. ביסודו של דבר, קוד שגיאה 500 מציין שגיאת שרת גנרית, כלומר שרת אחסון האתר נתקל במצב בלתי צפוי ונמנע ממנו למלא את בקשה להצגת האתר או דף מסוים באתר. קיימים מספר סוגים של שגיאה 500 בהתאם לסוגי קונפיגורציות של שרתי אחסון אתרים ודפדפנים:
- 500 Internal Server Error
- Error 500
- HTTP Error 500
- HTTP Error 500 – Internal Server Error
- Temporary Error 500
לא משנה באיזו וריאציה של שגיאה 500 נתקלים, כולן מתייחסות לאותה בעיה: משהו השתבש ושרת אחסון האתר אינו "יודע" מה קרה.
כיצד בודקים מה הסיבות לשגיאה 500 באתרי וורדפרס?
תחילה, חובה ליצור גיבוי לאתר, היות והבדיקות והתיקונים לשגיאה 500 דורשים ביצוע שינויים בתיקיית השורש וקבצים של האתר, כך שיצירת גיבוי הינה קריטית לפני כל פעולה. ניתן ליצור גיבוי באמצעות תוספים ייעודיים של וורדפרס, אולם כהמלצה – עדיף לעבוד עם חברת אחסון אתרים אשר מספקת מערכת גיבוי אוטומטי של חשבון אחסון האתר, קבצי האתר, בסיסי הנתונים של האתר. מערכת זו כמו של חברת ג'טסרבר אחסון אתרים, מאפשרת שחזור מהיר של האתר למספר נקודות זמן וכן, יצירת סנפשוט של האתר ושימוש בו לצורך שחזור.
קובץ htaccess פגום – אתר וורדפרס באחסון אתרים על שרת Apache, יכול להצביע על קובץ htaccess פגום. הקובץ יכול להיפגם לאחר התקנת יישומי פלאגין מסוים או לאחר ביצוע שינויים מסוימים באתר. במקרה זה מדובר בתיקון קל, היות וכל מה שצריך לעשות הוא להחליף את קובץ ה- htaccess הפגום בקובץ חדש, או ליצור קובץ htaccess חדש. אחסון אתרים מבוסס פאנל ניהול אחסון cPanel מאפשר לבצע זאת, אולם ניתן לבצע את הפעולה גם באמצעות תוכנת FTP. לאחר החלפת קובץ htaccess או יצירת קובץ חדש, יש לרענן את האתר ולבדוק כי הוא עולה באופן תקין. מומלץ מאד לוודא כי כללי האופטימיזציה והפניות דפים (במידה והיו) בקובץ htaccess הפגום, נכללים גם בקובץ החדש.
מגבלת זיכרון PHP – סיבה נוספת לשגיאה 500 באתר וורדפרס יכולה לנבוע ממגבלת זיכרון PHP. מצב זה קורה לעתים קרובות עקב תוספי וורדפרס בעלי קוד בלתי תקין, שימוש במספר גדול של פלאגינים באתר, או שימוש בפלאגינים הצורכים כמות גדולה של משאבי שרת. על מנת לתקן מצב זה, יש להגדיל את מגבלת זיכרון PHP עבור אתר הוורדפרס. קיימות מספר דרכים שונות לביצוע פעולה זו: עדכון קובץ .htaccess, עדכון קובץ php.ini או קובץ wp-config.php. לאחר כל אחד משלושת תיקוני זיכרון PHP הללו, יש לרענן את האתר ולבדוק כי הוא פועל באופן תקין. במידה ואין אפשרות לבצע עדכונים בקבצים אלו, יש ליצור קשר עם חברת אחסון האתר בנוגע להגדלת זיכרון PHP בצד השרת.
פלאגינים בעייתיים – שימוש בפלאגינים מיושנים, פלאגינים בעלי קידוד (תכנות) גרוע, או פלאגינים בלתי תואמים לגירסת וורדפרס – עלולים לגרום לשגיאה 500. במצב זה מומלץ לפעול לפי אלימינציה, כלומר להשבית כל פעם פלאגין אחר ולבדוק אם האתר עולה תקין. לאחר שהאתר עולה, יש לבטל את השימוש בפלאגין אשר גרם לשגיאה.
הרשאות קבצים – במידה ואף אחת מאפשרויות תיקון שגיאה 500 אשר הוצגו לעיל אינה פועלת, ייתכן שיש בעיה עם הרשאות קבצי אתר וורדפרס. קבצי וורדפרס צריכים להיות מוגדרים לפי הרשאות 755 עבור תיקיות ו- 644 עבור קבצים. גם בדיקה ותיקון הרשאות תיקיות ניתן לבצע באמצעות פאנל ניהול אחסון אתרים cPanel או באמצעות תוכנת FTP.
התקנה מחודשת של קבצי ליבת וורדפרס – קורה לעיתים שקובץ ליבה של וורדפרס או מספר קבצי ליבה, נפגמו. הדבר עלול לקרות באתרי וורדפרס ישנים ובאתרי וורדפרס אשר עודכנו לאחר זמן רב, לאחר שבוצעו בהם התאמות אישיות. במצב זה אין צורך להתקין מחדש את וורדפרס, אלא מומלץ להחליף את קבצי הליבה של וורדפרס באמצעות פאנל ניהול אחסון אתרים cPanel או תוכנת FTP.
פנייה לחברת אחסון האתר – בשלב זה מומלץ לפנות לחברת אחסון האתר על מנת לבצע בדיקה יסודית יותר לגורמים לשגיאה 500. יש לציין כי ביצוע סדרת הבדיקות שצויינה לעיל תסייע לחברת אחסון האתר ותקצר את זמן הבדיקה. צוות התמיכה של חברת אחסון האתר יוכל לעבור על קבצי לוג ולזהות בעיות שלא עלו בבדיקות שבוצעו באופן עצמאי.